20 October 2011

saudara kita

assalamualaikum....

syukur kpd Allah yg menjadikan kita manusia beragama Islam
syukur kpd Allah yg menjdkan negara kita adalah negara Islam
syukur kpd Allah kerana meletakkan kita dlm suasana Islam
syukur kpd Allah yg masih membuka hati kita ntuk menghayati Islam

saya sbnrnya agak terkilan dgn beberapa org 'alim'
saya tahu, mereka byk ilmu
saya tahu, mereka byk ibadah, hari2 qiamullail
tp mereka x wajar menafikan org Islam yg lain sbg Islam

sekalipun org itu byk berdosa, mereka telah melafazkan 2 kalimah syahadah
bermakna, mereka mengaku Allah Tuhan mereka, dan Nabi Muhammad sbg Rasulullah, walaupun mereka melalaikan perintah2 Allah dan Rasulullah
mereka masih saudara seagama dgn kita

sbb tu lah Allah jdkan anda, org alim ni, supaya dpt membimbing mereka
adakah anda gmbira, kalau anda masuk ke syurga tetapi org sekeliling anda x dpt?
adakah anda rasa dgn perasaan anda yg seolah2 berdengki dgn org lain itu dpt membawa anda ke syurga?
adakah dgn mengatakan saudara sesama Islam kita ni sbg bkn Islam, bermakna tanggungjwb kita dh terlepas?

terus terang, saya sgt sedih bila tgk ada yg kata saudara sesama Islam sendiri sbg kafir
nk bergaduh, nk berpolitik, buatlah
tp jgnla kata org lain kafir
diorg x tahu, atau mgkn gak diorg xnk tahu
tp anda sbg yg tahu, patutnya jgnla putus asa

dlm pemerintahan negara, sewajarnya ada jalinan antara umara dan ulama
umara ni, mgknla kurg bab agama
sbb itula ulama kena ada, ntuk nasihatkan
masalah kita, umara xnk jdkan ulama sbg penasihat, ulama lak dok tibai rapat je umara

saya tahu, tulisan saya xkan dipandang oleh depa2 yg atas2 tu
org2 alim plak, mana ada masa nk baca blog. ada yg kata dakwah pakai blog x berkesan, sbb x ikut cara Rasulullah. terpulanglah...
tp anda, pembaca yg masih muda, saya harap dpt renungkan seketika ntuk kebaikan bersama
moga2 generasi seterusnya dpt merubah negara ke arah lbh baik

zuhair; I, with my own style

2 comments:

  1. agree :)
    bercakap kena pakai agama n pengetahuan, bukan perasaan; sape2 pon

    ReplyDelete
  2. antara penyakit org berilmu; riak, sombong, bongkak, angkuh

    moga dijauhkan la. huhu

    ReplyDelete