09 October 2011

pimpin siswa

assalamualaikum...

jumaat lepas, saya pegi program pimpin siswa, 3 hari 2 mlm di kem tanjung harapan, sauk, perak
post kali ni saya nk cter apa yg berlaku dlm program ni

jumaat, 7/10

kami smpai ke tapak kem dalam pkl 12.30 tghari. rupanya nk pegi ke tapak kem tu, kami kena naik bot. bnda pertama yg saya cari kat sana? TANDAS! cantik gler! so, saya tahan buang air selama 3 hari. huhu

dlm pkl 1, pelajar lelaki muslim diajak pegi solat jumaat. ya Allah... jauh gler masjid diorg!

ptg tu, sesi pasang khemah manakala waktu malam plak, ice breaking. fasi gak ada bg kat kami barang amanah, kalau hilangkan, akan didenda

awal pg, kami dikejutkan untuk sesi runut malam. sekali lg, kami naik bot, dan berjalan di kawasan pokok getah. km berjalan dlm kumpulan, so kami dikehendaki berpegang tgn agar x putus line.

sabtu, 8/10

balik nightwalk, saya mandi, pastu tido. sedar2 je dgr, "ghoiril maghdu bi alaihim waladdoollinn... amin...." tgk2 jam je, alamak! dh pukul 6.45!

pg2 tu, ada la aktiviti yg melibatkan kerjasama dlm pasukan. pastu, ada aktiviti memasak. diorg sruh prmpn cina tgkp ayam, pastu pegang ntuk ahli kumpulan beragama Islam sembelih ayam tu. kami masak ayam masak kari. disebabkan xde santan, kari kami jd kari mamak jela...

ptg tu ada LDK. pastu aktiviti fizikal. serius penat

malam, kami kena buat persembahan berkumpulan berdasarkan LDK td. kumpulan saya xdela the best, tp xdela the worst jugakk

ahad, 9/10

mcm smlm, bangun pkl 6.45 gak. siot je. haha. hujan punya pasal, semua bangun lmbt. pg tu kami kemas khemah, manakala yg x kemas khemah duduk kat dewan ntuk majlis penutup. sblm majlis penutup, tetiba je fasi marah2, sbb ada bdk hilang barang amanah. rupanya diorg nk buat surprise b'day! rajin gler ah fasi2 nih!

ptg tu, balik!!! yay!!!

kebaikan modul pimpin siswa pd pandangan saya;
menggalakkan penyertaan semua peserta & byk aktiviti yg berkonsepkan kerjasama dan perpaduan

kelemahan modul pimpin siswa pd pandangan saya;
fasi2 patut turut sama mengingatkan para pesertanya ntuk solat selain mengingatkan mereka ntuk menjaga barang amanah. fasi dan kem komandan juga sebaiknya dtg ntuk sama2 solat dgn peserta. juga, aktiviti2 perlu ditambah baik agar lebih 'fitrah friendly' (saya xtau berapa kali saya dh terpegang / tersentuh perempuan)

terima kasih kpd pasukan penggerak pimpin siswa. diorg mmg baik dan sporting lah!

btw, saya 1 kem dgn sufira jali. bdk2 SERATAS kenal kan..?

zuhair; mcm manala agaknya pengalaman si dia..?

No comments:

Post a Comment