17 January 2013

saya dan listen, listen, listen

assalamualaikum...

baru2 ni, kecoh sekejap kat internet (fb la terutamanya) kisah tentang bawani dan presiden SW1M kat UUM tuh
saya bukanla nak mempertahankan sapa2
terus terang, saya sgt muak dgn post2 yg berkaitan dgn perkara tersebut
smpaikan dlm masa 2 hari selepas video itu tersebar, penuh dgn news feed saya tentang listen, listen, dan listen

saya x berhajat untuk menghuraikan tntang video itu. yg basic soalannya adalah tntang pendidikan percuma, namun dijawab dgn benda2 merapu
saya berhajat untuk membincangkan part laaaaaast sekali video matluthfi 90 in response to the listen listen listen video


dlm video tu, matluthfi ni tanya, kenapa graduates malaysia yg bijak pandai ni xnk duduk, kerja dlm malaysia bila diorg dh hbs belajar?

secara terus terang, jawapan saya adalah pelajar2 ni xde kesedaran tentang tanggungjawab sosial, dan pentingkan diri. mereka dihantar ke luar negara supaya menimba ilmu untuk dibawa pulang ke malaysia. tp diorg lbh berminat mengejar harta dan cita2 tanpa mempedulikan malaysia tercinta ini
tp rupanya, itu hanyalah pandangan dari 1 kaca mata

bagaimana dgn pandangan dari kaca mata pelajar2 itu?

dia menerangkan bahawa ada 2 sebab nape pelajar malaysia yg dh graduate, xnk duduk malaysia (sbb ke-3 tu agak mengarut laa... dan saya pun kurg faham)
1.sebab prospek kerja di malaysia x byk. org tu mgkn amik pasal nuklear, tp balik malaysia, kurg sgt prospek kerja yg berkait. so lebih baik kerja di luar negara
2. apabila mereka bertanya soalan, authorities will flinch. diorg akan minx graduates ni duduk diam, bersyukur atau keluar dari malaysia. so they left (satu sindiran yg sgt besar)

jd cmne pun, sbg seorg mahasiswa, saya percaya yg setiap soalan kami berlaku kerana kami mahu hujah2 dan jawapan yg setanding dgn pemikiran kami sbg mahasiswa. dan sbg mahasiswa jugak saya percaya yg dalam bertanya soalan, etika2 bertanya perlu lah diutamakan, apatah lg kita org timur yg kaya dgn adab sopan dan budi bahasa

menutup kata, saya harap yg kawan2 jgn sekadar berpihak ke 1 belah pihak sblm anda mendengar hujah pihak yg lg 1. dengar, faham, dan fikirkan tentang hujah kedua-dua belah pihak supaya anda tahu mana yg benar, mana yg tipu. kerana dunia ini penuh tipu daya.

zuhair: a gamer that watch... silently

No comments:

Post a Comment