13 September 2011

USM? I like UiTM better...

assalamualaikum....

lama gler x update blog
fyi, saya skrg berada di USM, course sains math (pure maths)
org lain semua srnk masuk ke uni APEX nih
tp saya, terasa ada yg kurang
mgkn jiwa x gembira di sini

okeylah, nk cter skit pengalaman kat sini

1. usm merupakan salah 1 uni yg plg lama pernah wujud kat Malaysia. so, org kata uni ni besar. serius besar, blh buat kg kat sini. tp personally, saya merasakan yg usm ni kecik je sbnrnya. jalan kaki dari pusat pengajian @ fakulti ke desasiswa @ kolej cuma takat 20-25 minit je. jauh ke? kamon la, x jauh mana pun....

2. bilik saya, menghadap tembok. dia atas tembok tu ada desasiswa saujana, all girls punya desasiswa. bila tgk tingkap je, serta merta saya teringatkan tingkap kolej Angsana kat puncak alam tu. luas, damai, terasa sejuk betul mata bila kat sana. kat sini lak, bila tgk tingkap nmpk tembok. sempit je rasa. nak usha desasiswa saujana tu pun, bkn blh nampak apa2 (oppsss!! heheh)

3. orientasi kat sini secara keseluruhannya mmg bagus. para PPSL @ fasilitator mmg rajin gler. saya secara terus terang x rasa blh buat sebaik diorg kalau saya jd fasi. tp yg x bestnya, diorg x masukkan wktu solat dlm jadual orientasi. dhla taklimat pd waktu mlm mula pkl 8.30, pastu fasi pggl lak ntuk bgtau perjalanan keesokan harinya yg selalunya hbs pkl 1. balik bilik, baru la blh solat Isya'

4. berada di universiti APEX, fikiran saya masih x APEX. saya selalu berasa tertinggal dgn keadaan sekeliling. seolah2 org lain berada setapak di hadapan, sedangkan saya masih terkial2 kat blkg. terus terang, saya merasakan bahawa saya dah masuk uni yg salah...

5. berada di usm masih gagal membuatkan saya melupakan uitm. selalu gak saya tersasul, nak sebut usm tp tersebut uitm. mgkn hanya badan yg berada di usm, tetapi soul berada di uitm puncak alam. mengenangkan kedinginannya, rumput2 yg hijau, kabus yg kdg2 keluar pd waktu pg, surau di tgh2 kafe angsana, lif yg pandai berbicara, tgga tinggi yg menggerunkan jiwa...

hidup perlu diteruskan, namun saya masih lg gagal mencari sesuatu yg membahagiakan saya di usm
selalu saja saya membandingkan antara usm dgn uitm puncak alam, sedangkan saya tahu bahawa Allah dah menetapkan usm sbg tempat saya untuk mengambil ijazah pertama

ya Allah, jdkanlah aku seorg hambaMu yg tahu bersyukur...

zuhair; rindu uitm puncak alam sangat2...

7 comments:

  1. 100% setuju!! asal ntah puncak alam is the best bro..ta leh lawan pye ^^.

    ReplyDelete
  2. zuhair, kalau tidak RNS akan duduk di desasiswa saujana tu.. haha nasib baik x masuk USM. kalau x habislah hehe.. anyway, rasa best la tgk semua kwn2 masuk ipta. IPTS rasanya environment lagi lain.

    ReplyDelete
  3. hoho. apa pakatan PALAM nie?

    tak aci sungguh :p

    ReplyDelete
  4. sabar le juer.. ☺ rezeki blajar kat situ.. Allah tau apa yang terbaik buat juer sebab tu die letakkan juer kat situ.. hehe

    ReplyDelete
  5. still too early to say anything laa bro. biasa laa. everyone felt the same bila pegi tempat baru.

    "semakin anda berasa tak selesa, semakin banyak anda belajar sesuatu yang baru.." - kata cikgu aku.

    cheer up, and have fun okeh. go with the flow, surely ada benda baik dari ladang/kandang/dusun/etc untuk hang. (:

    -hil-

    ReplyDelete
  6. pika; mmg no 1 la p.alam. haha

    RNS; apa slhnya... nmpk batu bata saujana je pun... hehe

    liyana; nasibla kome... haha

    emira; tu la pasal. x lama lg nmpkla apa yg best kat usm nih... hehehe

    hil; wei, sign in la dulu sblm komen!! haha

    ReplyDelete
  7. uitm puncak alam is wayyy better compared to any other university. even uitm shah alam was not as comfortable as palam. may palam rest in peace.

    ReplyDelete