18 September 2011

qunut

assalamualaikum...

spt yg dijanjikan, saya akan tulis pasal qunut lak

qunut merupakan sunnat aba'd, sunat yg kalau kita x buat, kita dituntut ntuk melakukan sujud sahwi
apa maknanya sunat ni?

sunat bermaksud, "BUAT DAPAT PAHALA, X BUAT XPA"
tp disebabkan term ni, ramai yg tinggalkan perkara sunat
so, apa kata kita ubah skit term ni
sunat bermaksud "BUAT DAPAT PAHALA, X BUAT RUGIII"
kenapa rugi lak?
rugi kerana kita seolah2 diberi duit ntuk melakukan 1 kerja yg mudah, tp kita menolaknya
masalah kita adalah kita menganggap duit itu penting, tp x plak menganggap pahala itu lebih penting

berbalik kpd soal qunut, mmglah membaca qunut itu bukan sunnah
tp harus saya ingatkan, ini bknla bermaksud Rasulullah x membaca qunut
baginda membaca qunut, tp pd masa tertentu

saidina Umar pernah ditanya, mengapa beliau membaca qunut pada setiap hari? sedangkan Rasulullah x baca qunut setiap hari
apa yg beliau jwb..?
"Rasulullah dh gerenti syurga. aku ni belum tentu lg. apa salahnya aku buat?"

sbg manusia yg mengikut mazhab shafie, selayaknyalah kita membaca qunut
namun, saya xdelah nk marah anda yg x membaca qunut
terserahlah kpd anda, kerana anda yg memilih pahala dan dosa ntuk diri anda

zuhair; baca doa qunut

No comments:

Post a Comment