15 August 2011

zaman tadika

assalamualaikum...

some people say 'why should we learn history? we should look forward, not behind'
and others say 'people who doesn't learn history are condemn to repeat it'
saya? saya lebih bersetuju tntg pendapat ke-2

kali ni saya nk ingatkan balik tntg sejarah yg kita semua pernah lalui
SEJARAH DI TADIKA

mula2 masuk tadika, ada yg nangis, ada yg menjerit, ada yg cool
saya ingat lg, time tadika dulu ckgu ajar ABC
pastu cikgu sruh la bdk2 sebut dari A - Z, stp org sebut stp abjad
bila sampai time H, ada sorg bdk xleh sebut
ckgu trus betulkan gak sebutan dia, last2 bdk tu nangis
time tu dlm hati saya, 'apala bdk ni, tu pun nk nangis'
tp skrg ni, bdk tu adalah besfren saya...

plg saya ingat time tadika, lagu2 yg cikgu ajar + mak saya ajar
salah satunya;

anak Nabi kita ada 7 orang. 3 lelaki 4 perempuan
Kassim, Abdullah, Ibrahim, Fatimah, Zainab, Umi Kalthum, Siti Rokiah

korg bljr x lagu ni? saya bljr lagu ni setakat tu je, mgkn ada yg bljr extended version punya;

anak Nabi kita sangat bertuah
mati kecil2 di Kota Mekah

lagu lain yg saya ingat lg...

satu satu, saya sayang Allah
dua dua, sayang Rasulullah
tiga tiga, sayang ibu bapa
satu dua tiga sayang semuanya!

dari ulat jadi kepompong
tidur lena dalam kelonsong
tiba masa kepompong pecah POM! (menjerit tau time POM! ni)
jdlah rama-rama yang indah
rama-rama terbang melata
sungguh cantik aneka warnanya
hisap madu di pohon bunga
tapi sayangnya hidup x lama

cuba bandingkan lagu yg kita nyanyi dulu dgn lagu yg kita nyanyi skrg
berbeza sggh temanya

lagu skrg;

walau raga kita terpisah jauh
namun hati kita selalu dekat
bila kau rindu pejamkan matamu
dan rasakan a a a a a a a aku
kekuatan cinta kita takkan pernah rapuh
terhapus ruang dan waktu
percayakan kesetiaan ini
akan tulus a a a a a a ai aishiteru (saya serius nk gelak bila dgr lagu ni)

byknya lagu cinta kpd kekasih, lagu putus cnta dgn kekasih....
mana lagu cinta untuk ibu bapa?

zuhair; sometimes I feel myself during preschool is a lot better than myself today


No comments:

Post a Comment