18 August 2011

harta halal

assalamualaikum...

harta merupakan satu aset penting yg perlu ada pada setiap manusia
hidup pada zaman globalisasi ini menuntut kita ntuk berusaha bg mencari harta
mana x nya, nak kencing pun kena bayar tau skrg ni!

bagaimanapun, dlm keghairahan mencari harta, pastikan harta kita adalah harta yang halal
kita gak perlu ingat bahawa rezeki yg Allah bg tu bkn sahaja ntuk kita, tetapi ntuk dikongsi bersama2 org lain
betapa hebatnya Allah, Dia memberi harta kpd kita supaya kita memberi kpd org lain, agar kita diberi pahala
betapa hebatnya Allah, Dia x memberi harta kpd kita supaya kita bersabar, agar kita juga diberikan pahala

ramai yg menganggap (termasuk saya) bahawa harta yg haram itu terletak pada wangnya, sedangkan harta yg haram itu terletak pada nilainya

contohnya;
saya telah mencuri 50 sen drpd kawan saya. mengetahui bahawa 50 sen tu adalah duit haram, saya menyimpan di dalam dompet, tidak berhajat lg ntuk menggunakannya. kemudian, saya nmpk org jual burger. saya pun beli burger dgn harga RM2, tanpa menggunakan syiling 50 sen yg saya curi tu. saya beranggapan burger itu halal. adakah ia benar2 halal?

TIDAK! walaupun saya x guna 50 sen yg saya curi, tp nilai 50 sen yg saya curi itu dah masuk ke dalam burger RM2 td
dengan kata lain, saya menggunakan RM1.50 harta halal dan 50 sen lg harta haram ntuk membeli burger itu

sebab itulah kita perlu berhati2 dgn cara kita memperoleh harta
adakah kita mahu keluarga kita makan hasil wang haram? (mcm iklan rasuah kat tv tu)

saya tertarik dgn pendapat yg mengatakan duit k'jaan Malaysia adalah haram. oleh itu, penjawat2 awam memakan gaji haram
saya secara peribadi x bersetuju dgn pndgn ini, tp saya x menyalahkan mereka kerana saya beranggapan perkara ini adalah khilaf (perbezaan pendapat)
oleh itu, saya membawa kpd anda jawapan jabatan mufti selangor
anda blh rujuk di http://www.zaharuddin.net/kewangan/428-hukum-gaji-penjawat-awam-malaysia--jawapan-jabatan-mufti-selangor.html

"Hukum sumber rezeki bagi penjawat awam di dalam Kerajaan Malaysia adalah halal. Ini adalah kerana sumber kewangan yang diperolehi telah diasingkan kepada dua akaun iaitu sumber kewangan yang halal dan sumber kewangan yang tak halal. Sumber kewangan yang halal digunakan untuk membayar gaji pekerja manakala sumber kewanan yang tidak halal digunakan untuk kemaslahatan ummah seperti membina sekolah, hospital, jalanraya dan sebagainya."

bagi yg beriktikad dgn pendapat bahawa gaji penjawat awam adalah haram, yg bermakna bahawa hasil k'jaan adalah haram, ada beberapa cadangan yg saya blh bg;

1. berhenti bekerja sbg penjawat awam. berlambak2 lg org yg nak mengambil alih kerja anda
2. jgn makan duit pencen, apatah lg ketika pencen anda makan gaji buta (x kerja tp dpt duit)
3. dlm bidang pendidikan, anak anda x layak dpt SPBT (Skim Pinjaman Buku Teks) apatah lagi Biasiswa Kerajaan Persekutuan.
4. jangan masuk hospital k'jaan, memandangkan hospital k'jaan mengenakan caj yg sedikit dan baki caj perubatan anda ditanggung oleh k'jaan.
5. jgn beli barang2 subsidi dgn harga subsidi, sebaliknya beli dgn harga asal. cthnya petrol RON95 yg harga subsidi RM1.90 seliter perlu dibeli dgn harga RM3.65 seliter (kalau x silap)

apa yg saya kesalkan, ada manusia yg melaung2kan bahawa k'jaan Malaysia makan/ memperoleh hasil haram, tetapi masih bekerja sbg penjawat awam, makan pencen, terima duit bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat, minx bonus, suruh naikkan subsidi...

x malu ker..?

zuhair; walk the talk

No comments:

Post a Comment