18 February 2012

batman arkham city, reviewed

assalamualaikum...

post ni adalah post akhir saya di rumah sblm masuk ke sem 2, esok
setelah bersabar, akhirnya dpt gak saya main game nih!

Tajuk: Batman Arkham City
Developer: Rocksteady
Label: 18+
Rating: 5/5 (markah penuh kot. ingat senang ke saya nk bg game ada markah penuh??)

Batman Arkham City merupakan sambungan drpd game sblmnya, Batman Arkham Asylum
saya ingat lg, sblm bermain batman arkham asylum (pd tahun 2009), saya telah dicadangkan oleh shukri ntuk cuba game tu
pada masa tu, saya ingat, "biar btl hg ni shukri. ingat bdk2 ke nak main batman?"
tp setelah bermain sendiri batman arkham asylum, saya telah menjadi peminat no 1 batman!

batman arkham city membawa kisah tntg hugo strange, satu2nya penjahat (oh ya, dia ada gelaran professor, dan merupakan pakar psikiatri) yg mengetahui identiti sebenar batman. setelah peristiwa kekecohan yg dirancang oleh joker berlaku di arkham asylum (dlm game batman arkham asylum), hugo telah meminta kpd datuk bandar ntuk memindahkan penjahat2 drpd arkham asylum ke arkham city. dia diberi autoriti di arkham city ntuk menjaga keamanan di sana, malah diberi skuad khas yg digelar sbg skuad TYGER. namun, hugo sbnrnya ada 1 projek besar dlm mindanya. projek khas ntuk Batman dan Joker...


mari kita lihat kelebihan game ni;

1. Batman merupakan salah satu hero yg xkan membunuh manusia. itulah yg menjdkan dia 'a respectable hero'. dlm batman arkham city, dia pernah disuruh ntuk membunuh ra's al-ghul (manusia yg dikatakan telah hidup selama 600 tahun, mengetuai league of assassins) namun batman menolak. org yg kalah di tgn batman akan dibiarkan sekadar pengsan.

2. combat system yg menarik. apa yg menjdkan game batman cantik ialah fungsi counter. batman blh counter hampir semua serangan drpd musuh2 bkn bos, malah dlm range 360 degree! selain itu, game ni memperkenalkan sistem counter yg ditambah baik. batman blh counter sehingga 3 serangan sekaligus! selain itu , ada fungsi takedown yg mampu membuatkan musuh2nya terus x sedarkan diri. cantik!

3. gajet. sebut batman, sudah tntulah kita bercerita tntg gajet2 canggihya. batman mempunyai gajet2 yg sgt canggih, malah x pernah dicipta ntuk membunuh. identitinya, semestinyalah batarang dan batclaw

4. penjahat. bilangan penjahat2 yg ada dlm game ni amat ramai, menjadikan game ni sgt menyeronokkan. bermula dgn 2 face, penguin, the joker, riddler, deadshot, victor zsasz, poison ivy, hugo strange, mad hatter, mr freeze, harley quinn, ra's al-ghul dan akhir sekali, clayface. paling kuat, saya rasa ra's al-ghul dan clayface. oh, dan setiap bos2 ni ada kelemahan mereka tersendiri. you have to find it out..!

5. jalan cter yg menarik. walaupun game saya ada masalah yg membuatkan saya x dpt tgk cutscene (terseksa gler kot), namun saya masih dpt memahami jalan cter dia dan merasakan game ni menarik!


kekurangan;

1. game ni pendek. saya start hari selasa, menang hari jumaat. saya main skyrim, sebulan pun x hbs lg (tp last2 jd boring. huhu)


kesimpulannya, saya amat menyukai siri batman nih
looking forward to the next game! (ohhh... and the next sem. huhu)

zuhair; semua game spare ntuk pc dh main. nmpknya sem dpn terpaksalah .........................................................................................................................

main game nds. hehe

No comments:

Post a Comment