10 February 2012

28% je..?

assalamualaikum...

laporan khas akhbar utusan malaysia menunjukkan hanya 28% iklan produk2 yang patut diletakkan tanda Halal, x diletakkan tanda Halal
saya melihat angka ni sgt kecil, dan x wajar berlaku

semua org tahu, warga Islam malaysia sgt mementingkan kehalalan sesuatu produk
kalau ada berita pasal makanan yg x halal je, mesti heboh 1 malaysia
malahan yg suka buat jahat pun xkan makan makanan yg haram

oleh itu, saya sendiri cuba perhatikan iklan2 mana yg x mempamerkan tanda Halal nih
serius,
ada byk iklan makanan dan minuman yg x letak pun tanda Halal
adakah rugi jika anda meletakkan tanda Halal itu di dalam iklan anda?

saya respek dgn Garnier (kuning, yg ada muka Lisa tuh). walaupun diorg bkn produk makanan, tp ttp mengambil kira sensitiviti Halal masyarakat Islam malaysia
begitu juga dgn Colgate, letak besar2 tanda Halal, lepas ada gosip yg produk diorg x halal

tp saya sggh x srnk bila iklan2 makanan spt "... kanak2 turut sukakannya" dan "... dgn sari buah oren" x pulak meletakkan tanda halal
mgkn selepas perkara ini didedahkan, syarikat2 ini akan lebih sensitif ttg isu halal

zuhair; word of the day: bknlah namanya hak asasi, jika kepentingan minoriti menyusahkan majoriti

No comments:

Post a Comment