19 July 2011

Juvana

assalamualaikum...

semalam episod akhir cter nih, "Juvana"
mengisahkan Daim yg dimasukkan ke sekolah 'budak jahat', Sekolah Wira Bakti kerana dituduh membunuh ibunya
walaubagaimanapun, Daim menafikan bahawa dia membunuh ibunya
dapatkah kebenaran dibongkar, lalu Daim dibebaskan?

Juvana membawa kisah kehidupan golongan banduan muda yg dikurung di dalam sekolah pemulihan
di Malaysia, ada 2 sekolah pemulihan sebegini yg saya tahu, Henry Gurney dgn Tunas Bakti
biasanya, pelajar2 di sekolah ini akan dilatih dgn beberapa kemahiran, agar diorg blh survive bila keluar nanti

saya x berminat ntuk mengulas pnjg pasal cter ni, tp saya nak ulas psl stigma masyarakat terhadap pesalah2 juvana nih
ramai org akan memandang buruk terhadap mereka, atas kesalahan mereka
pada saya, mereka sebenarnya budak baik
akibat kurgnya bimbingan dan pengaruh sekitar, mereka melakukan kesalahan2 yg x dpt dimaafkan begitu saja

sekolah saya bersebelahan dgn sekolah Tunas Bakti
pada saya, mereka x akan mengganggu org, melainkan apabila mereka diprovok
mereka sbnrnya pantang dicabar (anak jantan la katakan)
kerana merasa tercabar lah, mereka akan bertindak di luar kawalan

saya beranggapan mereka seharusnya terus dibimbing, walaupun sudah keluar dari sekolah juvana sebegini, terutamanya dalam bab mengawal kemarahan
marah itu datang dari syaitan, sebab itulah muka kita adalah yg paling buruk ketika kita marah
janganlah kita meminggirkan mereka, kerana apabila mereka berasa tersisih, mereka akan terdorong untuk melakukan perbuatan lama semula
janganlah kita membenci mereka, tetapi bencilah dengan perbuatan jahat mereka

wassalam

zuhair; best gak cter ni, walaupun ada yg nmpk kaku time berlakon tuh...

2 comments:

  1. juerr, aku minat doeh cite nie. dah habis dah?sob2. sedih niehh

    ReplyDelete
  2. x tgk ke episod last..?
    adik zuhair x tgk la cter korea, sbb nk tgk cter ni wktu hari isnin

    ReplyDelete