02 June 2011

gelak tergolek

assalamualaikum...

baru2 ni, saya ada beli beberapa buku ntuk dibaca pd masa senggang (masa sibuk adalah sewaktu main game)
jd saya nk berkongsi 1 novel yg saya baru hbs baca nih;


novel GELAK TERGOLEK ni adalah 1 novel humor yg bertepatan dgn tajuknya
mengisahkan mengenai Rahman, seorg kontraktor muda yg selalu buat bnda2 pelik dan terkena pelbagai dugaan yg x pernah kita fikirkan. novel ni mengangkat kisah ketika dia bercinta dgn Maimun sehinggalah mereka mendapat anak
saya beli novel ni sbb tertarik dgn tagline dia kat dpn tuh. kalau anda blh baca, mgkn anda pun akan turut tersenyum

sepanjang membaca novel ni, terus terang saya ckp, saya tergelak gler2 mcm hape jee...
bagaimanapun, terdapat beberapa kekuatan & kelemahan yg mgkn wann azlan blh perbaiki ntuk karyanya yg seterusnya (maklumlaa... penulis baru)

kekuatan;

1. perkara2 yg berlaku kpd Rahman sememangnya mencuit hati. malah saya berani katakan, jika anda x gelak lgsg ketika membaca novel ni, hati anda adalah hati 'stonecold'!
2. novel ni blh buat pembacanya gian. adik saya baca 2 hari dh hbs (mgkn kerana muka suratnya pun x byk. sepadanla dgn harga rm18)
3. jika anda rimas dgn novel berat, novel ini amat sesuai kerana blh dikatakan hampir tiada unsur berat lgsg yg terjadi kpd Rahman (spt kehilangan, kesedihan)

kelemahan;

1. plot yg terlalu pantas. seolah2 cter ni jd kelam kabut. memfokuskan kpd peristiwa lawak semata2 tanpa ada huraian yg lebih mendalam terhadap satu2 peristiwa
2. ada beberapa lawak yg agak kotor
3. tiada cabaran yg besar yg Rahman dan Maimun terima
4. watak jahat, x jahat mana

oleh itu kpd anda yg mgkn mencari buku ntuk dibeli, cubalah GELAK TERGOLEK, memang akan gelak tergolek-golek

AMARAN: TIDAK BOLEH DIBACA OLEH ORG YG BAKAL PERIKSA. TAKUT HILANG ILMU DI DADA KERANA BANYAK KETAWA

zuhair; proceed my reading with Sutera Bidadari, next!

3 comments:

  1. dah bace tahun lepas lagi. haha. aku lagi express kan?

    dah pandai komen ek skg nie? cube wat novel sendiri. bru kau tau.hahaha.

    ReplyDelete
  2. laaa... ingatkan tu nvl baru
    x pndaila nk menulis nih. idea byk...
    huhu

    ReplyDelete
  3. haha.takdela lame sgt.baru la jugak tu.

    tau pon tk pandai nak tulis.haha

    ReplyDelete