06 April 2011

jgnlah kita pertikai jika x suka...

assalamualaikum...

bbrp mggu lepas, saya ada baca 1 blog tuh
blog tu blog islamik gak la
bagus penulis dia, penulisan dia x bercanggah dgn apa yg saya fahami & pelajari

namun ada 1 komen drpd pembaca yg saya x sedap bila baca
pembaca tu tulis (lbh krg cmni la..); "saya nasihatkan supaya kita tgglkan sunnah bersugi kerana ubat gigi yg plg ramai org gunakan adalah Colgate."
saya faham, kita pernah dgr desas desus kononnya Colgate, Gardenia tidak halal ntuk digunakan
sehingga Colgate meletakkan cop halal pada semua iklannya
manakala Gardenia pernah buat sidang akhbar ntuk mengatakan bahawa produk mereka adalah halal

sbnrnya, kalau kita x suka dgn satu sunnah, contohnya bersugi, simpan dlm diri kita dhla
jgnla kita dok promote kat org lain
sbb tu sunnah Nabi
ramai org nk mengamalkan sunnah, supaya dpt pahala tmbhn
kalau kita xnk pahala tmbhn tu, diam2 dhla...

salah 1 cabang kemanisan iman adalah mencintai Allah dan Rasulullah lbh dari segala2nya
mencintai Allah bermakna mengamalkan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya
mencintai Rasulullah bermakna mengamalkan sunnah2 baginda

lgpun, bersugi menandakan kita seorg yg mementingkan kebersihan
siapa yg kita rasa lbh selesa ntuk kita bersama?
org yg nafas segar atau org yg nafas berbau..?
org yg wangi atau org yg busuk?

renung2kan!

zuhair; moga2 kita semua dpt kemanisan iman..! amin...

No comments:

Post a Comment