03 April 2011

Hikayat Merong Mahawangsa

assalamualaikum...

sampai masa tibanya waktu,
redup hati kaum berdua;
dua jasad menjadi satu,
hidup mati jadi bersama.



filem Hikayat Merong Mahawangsa (HMM) adalah satu produksi terbaru KRU yg mula memasuki pawagam Mac lepas
waktu KRU kata nk buat cter bertajuk HMM ni kat surat khabar, saya dh tertarik ntuk tgk cter ni
saya suka bahan2 hiburan berasaskan sejarah, mgkn terpengaruh dgn kronologi Laksamana Sunan karya Ramlee Awang Murshid

kisah bermula apabila seorg putera drpd kerajaan Rom dijodohkan dgn seorg puteri dari kerajaan China. Namun, jauhnya perjalanan dari timur ke barat membuatkan mereka berjumpa di semua negeri yg tidak bernama dan tidak beraja. (zaman ni, diorg masih anggap bumi berbentuk petak) Rancangan perkahwinan ini tidak berjaya apabila lanun2 Geruda menyerang tempat tersebut & menculik puteri kerajaan China. apakah yg akan berlaku seterusnya?

saya sbnrnya memang respek hbslah dgn KRU
stp cter yg diorg buat, amat menghiburkan, malah lain drpd yg lain
menonton HMM adalah seperti anda menonton filem antarabangsa; grafik yg kemas, bahasa2 dunia yg pelbagai, jln cter menarik & yg plg best, hero dia mati. heheh
blhlah saya katakan, KRU sememangnya adik beradik yg thinking out of the box

seperti filem2 lain, pasti ada kelemahan yg tersendiri. ntuk HMM, antara kelemahan yg saya nmpk;

1. Puteri China menggunakan bahasa inggeris semasa berinteraksi dgn dayangnya. kalau guna bahasa cina lg nmpk real

2. scene berlawan dh cantik, cuma kalau ada kuasa2 skit kan best. org cina lak ada kungfu

3. scene Merong berlatih di tepi bukit berpasir, berbumbungkan langit tu agak kantoi... heheh

pepun, tahniah diucapkan kpd KRU. saya dgr kutipan dh mencecah 6 juta
pada saya, berbaloi ntuk tgk lg cter ni atau beli DVD yg ori..!

syabas..!!!

zuhair; mengharapkan byk lg filem2 bercorak hikayat Melayu dulu2...

No comments:

Post a Comment