03 August 2013

Antara puasa dan solat

assalamualaikum...

alhamdulillah, sebulan sudah saya berjaya menghadapi liku2 menjadi seorg guru
dalam sebulan ni, byk yg saya belajar tentang kehidupan seorg guru, terutamanya guru yg mengajar di sekolah biasa
dan dgn izin Allah, saya diberi peluang juga ntuk menjadi guru pada bulan Ramadhan

sepanjang saya berada di sana, saya kerap ditanyakan dgn 1 soalan. soalan yg pada saya tidak perlu untuk ditanya
soalannya adalah
"Cikgu puasa x?"
adik2... mestilah puasa! xkan x puasa kot. apa yg mendorong budak2 ni tanya soalan cmni ha?

jadi sepanjang pemerhatian saya di sana, dapatlah saya simpulkan bahawa bdk2 yg bertanya ni tidak mampu melengkapkan penuh puasa mereka. kebanyakannya kerana sakit, namun tidak kurg juga yg ponteng.
ini buatkan saya terpikir sesuatu benda

di Malaysia, kita lbh terdorong ntuk menyuruh anak kita berpuasa berbanding menyuruh mereka solat. mana x nya, anak umur 5 tahun pun dh sruh praktis puasa. tp kalau solat, x plak disuruh praktis.
tetapi sekiranya puasa mereka pun berlubang2, sedangkan umur mereka sudah meningkat, bagaimana solat mereka?

just an unanswered question. leave it, or take it

zuhair: semoga kita dpt mendidik anak ntuk menjadi soleh dan solehah

2 comments:

  1. "adik2... mestilah puasa! xkan x puasa kot."

    Bukan adik2 ye, murid-murid! Hehe ^_^

    ReplyDelete