02 November 2011

50 sen dan 50 ringgit

assalamualaikum...



pada satu hari, syiling 50 sen bertemu dgn rakan lamanya, RM50 di sebuah pusat membeli-belah
50 sen bertanya kepada RM50, "haii.. lama x jumpa. pergi ke mana?"
RM50 terkejut mendengar suara itu lalu berpaling, "oh, kamu rupanya 50sen. a'ahla. lama betul kita x berjumpa. apa khabar?"

"mcm ni lah, RM50. ke sana ke mari. dari surau pergi ke masjid, dari masjid pergi ke kedai. dari kedai pergi ke rumah anak yatim. kalau bernasib baik, dapatla merasa dtg ke pasaraya mcm ni haa..!" kata 50sen

"aku plak, dh byk tempat aku pergi. London, Paris, Hong Kong. Masuk pasaraya ni biasalah bagi aku. masuk keluar airport pun dh biasa dh. kau xnk ikut aku ke?" RM50 berkata

50sen membalas, "tgklah dulu, kalau ada rezeki. eh, kau ni. berjalan ke sana ke mari. x penah nmpk pun kat masjid. kau xnk pegi masjid ke? bagus tau kat sana."

RM50 dgn muka kecewa menjawab, "hrmm... ntahlah. aku pun teringin jugak nak ke masjid. aku cemburu tgk kawan2 kita ramai yg ada kesempatan ntuk masuk masjid. RM10 pun penah masuk. tp apakan daya... cuba kau lihat diorg. diorg x teringin pun nak letakkan aku ke dlm masjid"

50sen memandang RM50 dgn muka simpati. apakan daya, manusia tidak ingin membawa RM50 ke dalam masjid. dia menepuk2 bahu kawannya itu

pengajaran: jgnlah kedekut ntuk belanjakan harta ke jalan Allah. perniagaan yg paling baik ialah berniaga dgn Allah melalui zakat & sedekah

zuhair; hrmmm... kesian RM50...

4 comments:

  1. waa~ nice. nak post kat blog aku boleh?
    I bagi kredit kat kau untuk post tu nnti k

    ReplyDelete
  2. blh2. edit2la skit cter tu bg nmpk lbh menarik
    huhu

    ReplyDelete