23 January 2011

usahlah berkira..!

hari ni, saya rasa teringin nk bercakap soal kewangan a.k.a duit
dlm byk2 bnda kat dunia ni, saya rasa duit adalah bnda yg plg dirisaukan oleh ramai org
(yg peliknya, dosa pahala x risau lak...)

jd hari ni saya rasa mcm nk bg tips, cmne nk jd KAYA!!!
iye, KAYA!!!
bkn KAYA yg jual kat kedai tu, tp KAYA yg korg terfikir skrg ni lah..! (at least saya tgh pikir kaya yg itu...)

antara caranya ialah...

1. bykkan menderma.

(huh!!! keluar duit blh jd kaya ke??) rasionalnya, cuba kita ingat blk. sblm ni duit2 yg kita dpt, kita gunakan ntuk sapa? kbyknnya ntuk diri sndiri, btl x? beli baju, makanan, buku, dll. rezeki yg berupa duit ni sapa yg bg? ALLAH kan? so apa kata kita guna SIKITTT je duit yg ada tu ntuk menderma, a.k.a gunakan ke jln ALLAH. insyaALLAH bila kita ikhlas gunakan wang kita ke jalan-NYA, ALLAH akan redha. mgkn ALLAH akan jdkan kita rasa duit kita sentiasa cukup. xpun ALLAH bg kita rezeki dgn cara lain. who knows?? DIA blh buat segala2nya!

2. langsaikan apa yg patut

contohnya duit asasi/ matrikulasi/ biasiswa yg kita dpt. kita patut guna duit ni ntuk apa? yuran pengajian? yuran kolej? lain2 yuran? jika kita dh bekerja, apa yg patut kita buat dgn duit gaji tue? bayar zakat! kenapa? sebab duit yg kita dpt ni, bkn 100% ALLAH bg kat kita, sebaliknya ALLAH jdkan kita sbg platform ntuk tlg org lain. x bgga ke, bila TUHAN kita yg Maha Berkuasa & yg Maha Hebat bg kepercayaan kpd kita, seorg hamba yg xkan blh angkat walau sebatang jari pun tanpa izinNYA! lgpun, nk cter betapa sygnya ALLAH kat kita, bila kita memberi kpd org lain, ALLAH bg lak pahala kat kita! sesungguhnya DIA lah yg Maha Pengasih lg Maha Penyayang

3. puasa

puasa bkn sekadar tahan makan minum, tp berperang melawan nafsu. hidup kita ni, sentiasa diganggu bisikan nafsu. nafsu makan, shopping, berhibur, dll. bila kita berpuasa, nafsu kita akan jd lemah, so kita blh fokus kat ibadah2 lain. cthnya, time mkn tghari. kalau kita berpuasa, time mkn tghari tu blh digunakan ntuk baca al-Quran. kalau xnk baca pnjg2 pun, baca la sekadar 1 muka surat atau 1 'ain' pun dh memadai.

4. baca surah al-Waqi'ah & ayat 1000 dinar

5. solat sunat dhuha

solat sunat dhuha mmg terkenal sbg solat sunat yg dikatakan membantu ntuk memurahkan rezeki seseorg. jd apa kata kita sama2 berazam agar kita blh meringankan badan kita ntuk melakukan solat sunat dhuha. 2 rakaat solat sunat dhuha sudah memadai, yg menjd masalah adalah sama ada kita nak buat atau xnk buat je

sbg kesimpulan, marilah sama2 kita ingat bahawa rezeki kita ni milik ALLAH, dipinjamkan je kpd kita. DIA berhak ntuk menarik rezeki ni pd bila2 masa dan DIA berhak memberi rezeki kpd sapa2 je yg DIA nak.

mgkn ALLAH x bg kita kaya, tp ALLAH bg kita hidup yg bahagia

zuhair; bersyukur dgn apa yg ada...

No comments:

Post a Comment