21 April 2010

macam budak2...

Situasi 1 (saling mengejek)

"kawan2! jgn kwn dgn cha..! dia tu miskin, hodoh lak tu. kita main masak2 sama2 kita je ek?"
"sha! nape hg ckp cmtu kat aku..? kau ingat kau ni bgs sgt ke!? kau cmburu dgn aku sbb dpt kasih syg mak dgn ayah aku kan? kau tu xde!!"
"peduli apa, aku..? jom kwn2! tgglkan dia!"

Situasi 2 (membangga diri)

"aiman, ayah aku tu, kalau dia lari, cheetah pun kalah tau!"
"eleh! ayah aku lak, kalo dia tembak dgn senapang dia, 10 burung pun blh matilaaa..!"
"ahh! ayah aku jg hebatla!"
"x! ayah aku lg hebat!"

situasi di atas adalah contoh situasi yg byk brlaku di Malaysia skrg
agak2, apa dia?
Yaaaaa...!!! ni lah tahap kematangan politik di Malaysia...!
mcm budak2...

amalan saling mencerca, saling memaki, mengutuk pihak lwn sdh menjadi kebiasaan di sini
kemudian, msg2 pndai plak ntuk back up ketua msg2

sbg seorg muslim yg mempelajari serba sedikit tntg Islam, saya brpendpt cara ini sgt2 kna diubah
budaya ini tidak diajar kpd org Islam
sedangkan kpd org bkn Islam yg x memberi ancaman pun disuruh berbuat baik, knp kita yg 1 agama, 1 bangsa perlu bermusuh2an dan bersgketa?

Islam adalah agama yg berteraskan kpd keluhuran akhlak yg tggi
kerana akhlak adalah crmin kpd aqidah kita
adakah ada org yg sntiasa melakukan maksiat itu, adalah org yg x pernah lekang drpd melakukan ibadah?
jika ada, sia2 sahaja ibadahnya krn x mampu mengubah dirinya

kita lihat bagaimana negara yg dilabel sbg maju berkempen kpd rakyat
mereka sekali2 tidak menghina org lain
fokus mereka, bg memastikan kemenangan berterusan, mereka akan berkhidmat ntuk rakyat.
biarlah perkhidmatan mereka dinilai sndiri oleh rakyat

disebabkan cara berpolitik x matang inilah, Malaysia masih dianggap sbg negara membangun
oleh itu, sbg seorg warga yg bakal mengundi dlm masa bbrp tahun lg, saya berharap budaya ini dpt dikikis dan diubah kpd yg lbh baik

pegi ke hutan mencari buluh
sggh di sungai, airnya jernih;
berbaik sgka tidaklah jenuh,
buang yg keruh, ambil yg jernih.

wassalam

No comments:

Post a Comment